Weekendje weg; Suriname - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Wesley Betcke - WaarBenJij.nu Weekendje weg; Suriname - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Wesley Betcke - WaarBenJij.nu

Weekendje weg; Suriname

Door: Wesley Betcke

Blijf op de hoogte en volg Wesley

08 December 2014 | Curaçao, Willemstad

Vorige week donderdag was het dan eindelijk zo ver, de derde editie van Stagiares on Tour stond op het programma. Dit keer was de bestemming Suriname. Een halve dag gewerkt en om 16.00 vertrokken richting het vliegveld met Jeroen 'Bonbini' Zonneveld. Om 19.45 zouden we gaan vliegen, maar zoals verwacht werd dat natuurlijk geen 19.45. Om 20.00 zaten we eindelijk in het vliegtuig toen we te horen kregen dat het vliegtuig kapot was. Dus toen werden we overgeplaatst naar een ander vliegtuig. Om 21.30 dan eindelijk de lucht in. Na 2,5 uur vliegen/knorren landen we uiteindelijk om 1.00. Even wachten op medepassagiers en om 1.30 werden we met een busje naar het hotel gebracht. Om 3.00 lagen we eindelijk in onze bedden. Een heerlijke kamer met airco en zachte bedden. Even weg van m'n Antiliaanse hondenhok op Curacao.

Om 8.00 ging de wekker alweer op vrijdag. Even lekker uitgebreid ontbeten en om 9.00 een stadstour gedaan door Paramaribo. Alles te weten gekomen over Paramaribo en veel gezien. Na de tour even onze paspoorten en een toeristenstempel ophalen bij de immigratie. Vervolgens even geluncht bij Jeroens favoriete tent...de McDonald's. Daarna hebben we even wat boodschappen gedaan en hebben we heerlijk gebruik gemaakt van het zwembad en de jacuzzi van het resort. Even bijkomen van de stadstour. Om 20.00 lagen we al op bed. Jeroen lag al snel te snurken, ik heb nog even een paar afleveringen van Expeditie Robinson terug gekeken met een zak chips. Als je dan vakantie heb moet je het ervan nemen natuurlijk.

Om 7.00 ging op zaterdag de wekker. Weer heerlijk uitgebreid ontbeten en om 8.00 vertrokken voor een tweedaagse tour. We zaten in een busje met twee Fransen, twee Britten en een Nederlands meisje. Gezellig een praatje gemaakt met het Nederlandse meisje en de twee Britten. De Britten kwamen uit Southampton dus als snel kwam het gesprek op voetbal en onze grote vriend Ronald Koeman. Om een uur of 10.30 kwamen we aan bij onze eerste stop; Brownsberg. Een mooi natuurgebied waar wij diep de jungle introkken richting de Irene waterval. Een lange tocht met onderweg apen, salamanders, wandelende takken en heel veel vliegende en kruipende insecten. Maar het was het waard. Wat een onwijs mooie waterval was dat zeg. Een heerlijk verfrissende douche genomen en een paar kiekjes gemaakt. Even wat gegeten en gedronken en toen weer terug gelopen richting een tweede waterval. Niet zo mooi als de eerste maar ook hier even een douche genomen. Daarna terug naar het kamp om even te lunchen. Heerlijk Surinaamse kip met rijst en gebakken banaan. Jeroen werd al misselijk bij het zien ervan haha. Voor het geval jullie het nog niet door hebben. Mijn reisgenoot Jeroen lust alleen maar dingen van Hollandse afkomst + de burgers van de McDonalds zonder sla of rare sausjes. Een echte boer zou je denken, maar nee hoor gewoon een nuchtere Hollandse jongen met een goed gevoel voor humor die gewoon heel kieskeurig is qua eten haha.

Na nog een aap gespot te hebben bij het kamp en de gids ons nog even bang probeerde te maken met een tarantula, reden we naar Ston Island. Een mooi stukje landschap met heerlijk warm water. Wel een beetje beangstigend om daar te zwemmen als je weet dat er piranha's, kaaimannen en weet ik veel voor gevaarlijke beesten zwemmen. Ons even 'opgefrist' in dit meer en daarna aangeschoven voor het avondeten. En jawel, het diner bestond uiteraard weer uit rijst, kip en groenten. Ik vond het heerlijk, Jeroen uiteraard niet maar dat betekent alleen maar meer voor mij haha. Na het eten lekker vroeg naar bed gegaan en onder m'n klamboe gekropen. Midden in de jungle in een hutje slapen, ik vond het fantastisch.

Op zondag ging de wekker weer om 7.30 en om 8 uur ontbeten. Geen kip verrassend genoeg maar gewoon vers brood met chocopasta en een gekookt eitje. Daarna zijn Jeroen en ik vertrokken richting Berg & Dal. Hier hebben wij drie activiteiten gedaan; met een kabelbaan door de jungle gevolgen, met een kano over de Suriname Rivier gevaren en een korte jungletocht met een interessant verhaal over de slavernij in Berg & Dal van vroeger. Een hele leuk ervaring. Het was bloedje heet maar dat wisten we natuurlijk wel. Alle drie de activiteiten zonder kleerscheuren overleefd en weer terug gereden naar het hotel. Spullen ingepakt en om 22.00 gaan slapen. Om 2.40 vertrok namelijk het busje weer richting het vliegveld. Een kort nachtje en vooral veel wachten, maar om 9.15 waren we weer thuis. Heerlijk weer op ons eilandje!

• 08 December 2014 - 23:21

Petra Betcke :

Hoi Wesley,
    Was weer fantastisch om te lezen je verslag. Wel een slechte start
    vliegtuig defect en dat wachten, maar je moet er wat voor over hebben
    Haha. De foto's waren ook prachtig hoor het lijkt mij ook echt een heel
    mooi land. Zou er ook best eens naar toe willen, maar helaas ik ben een
    werkende vrouw geen student haha. Zo joh dit kan ook weer van je lijstje
    af. Ben benieuwd wat het volgende avontuur is dushi