Bonaire - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Wesley Betcke - WaarBenJij.nu Bonaire - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Wesley Betcke - WaarBenJij.nu

Bonaire

Door: Wesley Betcke

Blijf op de hoogte en volg Wesley

29 September 2014 | Bonaire, Kralendijk

Afgelopen vrijdag was het dan zo ver; een weekend naar Bonaire. Ondanks dat we nog lang niet alles hebben gezien van Curacao, waren we wel even toe aan iets anders. Om 17.00 klaar op stage om vervolgens om 17.15 de bus in te stappen richting het vliegveld. Om 20.30 zouden we vliegen, maar helaas een uur vertraging. Het was maar 10 minuten vliegen. Om 22.00 opgehaald op het vliegveld en vertrokken richting het Surf Hostel. Thuis nog even een drankje gedaan en om 1.00 gaan slapen.

Zaterdag ging de wekker om 6.00. Om 6.30 werden Erwin en ik opgehaald bij het hostel om vervolgens richting het autoverhuurbedrijf te rijden. Met een soort grote Jeep weer terug richting het hostel om Jeroen, Ayla en Leonie op te halen. Ontbijtje gehaald en touren maar!

Zaterdag een heel druk programma. Eerst hebben we de zuidkust van het eiland bezocht. Hier stonden grote zoutpannen en grote gekleurde obelisken. De obelisken dienen als herkenningspunt voor schepen. Aan de zuidkust stonden ook allerlei slavenhutjes. Heel indrukwekkend. Te triest eigenlijk dat mensen daar in hebben moeten wonen, mijn kamer op Curacao is 2x zo groot. Nog even naar de Wilhelminatoren gereden en flamingo's gespot, die leven hier gewoon in het wild. Om 10.30 vertrokken richting het Mangrove Kayakking Center.

Om 11.00 gingen we kayakken door een Mangrove. Erg leuk en interessant. De gids vertelde heel veel over de mangrove en wat er allemaal in te vinden is. Af en toe ging mijn aandacht even uit naar een Amerikaanse moeder en zoon, die absoluut niet konden kayakken. Die hebben de mangrove soms van wel heel dichtbij gezien. Een wonder dat hun kayak geen ene keer is omgevallen. Na de kayaktour even geluncht.

Helaas was Ayla niet lekker en hebben we die af moeten zetten bij het hostel. Wagenziek, daar kan je helaas niets tegen doen. Om 12.30 de tour voortgezet richting het noorden van het eiland. Langs de kust reden we richting Rincon. Af en toe even gestopt om even foto's te maken. Op een bepaalde plek ben ik even het water in gedoken. Heerlijk verfrissend. Via een rots moest ik er uit klimmen. Sta ik op die rots en kijk even naar beneden naar mijn handen...die hele rots lag vol met zee-egels! Wat een geluk dat ik er niet met mijn lompe kop in ben gaan staan. Als de bliksem van die rots af gegaan en weg gereden.

Richting het plaatsje Rincon zijn we gestopt bij de Altimara Unjo. Een gebergte waar je een geweldig uitzicht hebt over Bonaire. Mooie kiekjes geschoten en verder gereden richting de oostkust. Daar zijn we op zoek gegaan naar Indiaanse rotsschilderingen. Aangezien we alles moesten zoeken met de kaart, ging het zo nu en dan wel eens mis. We hebben ons scheel gezocht maar konden het helaas niet vinden. We hebben het maar op de planning van zondag gezet en zijn doorgereden. Richting het hostel zijn we nog even de Seru Largu opgereden. Een ander gebergte met een heel groot kruis, met de woorden; 'Christus; gisteren, vandaag, voor altijd. Ook hier weer een heel mooi panoramisch uitzicht. Seru Largu was de laatste bezienswaardigheid van de zaterdag, dus lekker terug gereden naar het hostel. Lekker vis gegeten, wat gedronken en vroeg gaan slapen. Iedereen was kapot.

Zondag hebben we uitgebreid ontbeten. Met een goed gevulde maag richting Boca Onima gereden voor een tweede poging om de Indiaanse rotsschilderingen te vinden. Geluk! Ook dit was erg indrukwekkend. Bizar dat zulke eeuwenoude tekeningen nog zo goed bewaard zijn gebleven. De schilderingen dienden om tijd bij te houden, wanneer de beste tijd was om te vissen. wanneer een belangrijke baby werd geboren enz. We zijn daarna langs de oostkust richting Washington Slagbaai National Park gereden. Een groot park met een diversiteit aan flora en fauna, heuvels en meren. De eerste stop in het park was gelijk de meest bijzondere. Een inham waar het water met verwoestende kracht tegen de rotsen slaat. Van dichtbij een foto gemaakt en helemaal zeiknat natuurlijk. Je moet je goed vasthouden want, op z'n Rotterdams gezegd, als ie val dan leg ie. We hebben eigenlijk de hele middag in dit park gereden en veel gezien. Van geiten tot flamingo's, van exotische vogels tot leguanen. Om 15.00 zijn we terug gereden en hebben we de auto ingeleverd.

Om 17.00 ingecheckt op het vliegveld en om 18.00 terug naar huis gevlogen. Niet naar Nederland natuurlijk, maar weer lekker naar Curacao. It feels good to be back.

• 29 September 2014 - 22:13

Anita:

Wauw wat een mooi verslag net of dat we mee zijn gereden.
    Aan de foto's te zien is het daar inderdaad prachtig.
    Los lopende flamingo s is beter dan een rat in je achtertuin.
    Bizar eigenlijk dat dat allemaal zo in het wild leeft.
    Ben ook blij voor je dat je tweede stage adres goed bevalt.
    Want als je daar vier maanden nog moet zitten met tegen zin
    daar word je ook niet vrolijk van. Lekker verder genieten
    En we kijken uit naar je volgende verslag. Xx

• 30 September 2014 - 11:41

Petra Betcke:

Hoi Wes,

Wat een avontuur weer weekendje Bonaire zo leuk om te lezen.
    Was het wel lang genoeg of had je langer willen blijven?
    10 min vliegen dat is lachen zeg. Nou veel plezier maar weer en werkse
    Op je nieuwe stage adres xxx